Samen impact maken

Alle deelnemers van de Postcode Loterij ontvangen een cadeaukaart t.w.v. € 15,-. Onder het motto ‘Geniet van ’t Goede’ kun je met deze kaart ruim 850 producten kiezen bij Albert Heijn, voor een heerlijke vegetarische maaltijd. De maaltijd staat snel op tafel en is ook nog eens beter voor het klimaat. Want met een vega-diner bespaar je CO2 uitstoot! Dus vergeet niet je cadeaukaart te verzilveren. De actieperiode loopt van maandag 29 september tot en met zondag 19 oktober 2025.

Samen maken we het verschil

Caroline Tensen in die keuken die twee gevulde borden vastheeft

De Postcode Loterij draagt bij aan een groenere wereld. Met deze campagne willen we je op een gemakkelijke en vooral smakelijke manier kennis laten maken met vegetarische alternatieven. Zo maken we samen meer impact en de wereld groener.

Onze vaste partners

Partners

Al voor het twaalfde jaar slaat de Postcode Loterij de handen ineen met Albert Heijn en Unilever voor deze campagne. Beide zijn structureel bezig met het verduurzamen van hun assortiment. Albert Heijn wil bijdragen aan een duurzamer voedselsysteem. Het uitgebreide vegetarische en vegan assortiment levert daaraan een belangrijke bijdrage. Met prijswinnende producten en het Albert Heijn Terra assortiment wordt kiezen voor plantaardig nog gemakkelijker. Unilever streeft naar lekkere en duurzame voeding voor iedereen. Door het ontwikkelen van vegetarische producten, het stimuleren van regeneratieve landbouw en het tegengaan van voedselverspilling, wil Unilever zorgen voor mens & planeet.

Meetbare impact van ‘Geniet van ’t Goede’

Impact

Wat levert het maken van een vegetarische maaltijd nu eigenlijk op? Welke positieve impact heeft dat op het klimaat? De Postcode Loterij, Unilever en Albert Heijn vinden het belangrijk om dit te laten zien. Daarom laten wij de impact van de ‘Geniet van ’t Goede’ campagne berekenen door Blonk Consultants, een internationaal toonaangevend bedrijf dat onderzoekt en berekent hoe duurzaam nieuwe ideeën, oplossingen en campagnes precies zijn. Ze rekenen uit hoe veel CO2 wordt bespaard door het maken van één van de 10 vegetarische ‘Geniet van ’t Goede’ gerechten, ten opzichte van hetzelfde gerecht met vlees. Naderhand wordt op basis van de bestedingen van de cadeaukaarten berekend wat de totale CO2-besparing is die de campagne heeft opgeleverd.

Hoe bereken je de duurzaamheid van voedingsmiddelen?

lekker eten

Elk product en/of voedingsmiddel heeft impact op het milieu. Denk aan CO2 die vrijkomt bij het productieproces en de grondstoffen die worden gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook aan het vervoer van vee. Om de milieu-impact te berekenen maakt Blonk Consultants gebruik van Levenscyclusanalyse (LCA). Een onderzoeksmethode die, de naam zegt het al, de gehele levenscyclus van een product in kaart brengt. Alle fases van productie worden geanalyseerd: grondstofgebruik, verpakkingsmateriaal, transport, koeling in de winkel, bereiding en verspilling bij de consument en de uiteindelijke afvalverwerking. Zo komen we ook te weten waar in de keten de milieu-impact het grootst is. Door steeds dezelfde onderzoeksmethode, uitgangspunten en betrouwbare data te gebruiken, kunnen we producten onderling goed vergelijken.

Impact in 2024

Impact

Blonk Consultants heeft ook uitgerekend wat de CO2-impact is geweest van onze ‘Geniet van 't Goede’ campagne in 2024. Hiervoor is uiteraard ook de LCA-methode gebruikt, dus de hele productieketen is onder de loep genomen. Door te kiezen voor één van de 10 Geniet van 't Goede (vegetarische) maaltijden verminderden deelnemers van de Postcode Loterij hun gezamenlijke CO2-uitstoot in 2024 met 1.439 ton. Dat staat gelijk aan 7,5 miljoen kilometer rijden met een personenauto of 1.555 vluchten naar New York. Een prachtig resultaat! Uiteraard berekenen we ook dit jaar na afloop van de campagne wat de CO2-impact is.